Program zajęć dla dzieci - profilaktyka przeciwalkoholowa
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7240 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program świetlicy środowiskowo- terapeutycznej powstał z myślą o dzieciach z klas I – III gimnazjum. Program oparłam na moim kilkunastoletnim doświadczeniu pracy w świetlicy, gdzie miałam okazję realizować przygotowane przez specjalistów programy profilaktyczne oraz udało mi się wypracować własne metody oddziaływań. Uwzględniłam również problemy występujące w środowisku oraz potrzeby dzieci uczęszczających na zajęcia w świetlicy
Regulamin Pracy Świetlicy Środowiskowej przy Publicznym Gimnazjum nr 9 im. Rodziny Lutosławskich w Łomży
- Wychowankami świetlicy są dzieci w wieku od 14 lat do 16 lat.
- Świetlica czynna jest 5 dni w tygodniu.
Założenia pracy
- Troska o zdrowie dziecka i jego prawidłowe nawyki:
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas zajęć
- wyrabianie prawidłowych nawyków higieniczno – kulturalnych
- stały kontakt z rodzicami i wychowawcami klas.
- Pomoc w odrabianiu prac domowych i dbanie o prawidłowy rozwój umysłowy
- poznanie i rozwijanie zainteresowań dzieci
- Działania związane z kształtowaniem prawidłowych postaw
Prawa uczestnika świetlicy
- Prawo do wybierania samorządu
- Proponowanie rodzajów zajęć i ich organizacja
- Korzystanie z gier i sprzętu w świetlicy
Obowiązki uczestnika
- Kulturalnie zachowywać się w świetlicy
- Rzetelnie wywiązywać się z pełnionych funkcji
- Dbać o porządek i estetyczny wygląd pomieszczenia
- Szanować gry i wyposażenie świetlicy, oszczędnie gospodarować wszystkimi materiałami
- Przestrzegać ustalonego regulaminu
Nagrody
- Pochwała wobec uczestników świetlicy
- Pochwała wobec wychowawcy klasy
- Pochwała na apelu szkolnym
- List pochwalny do rodziców
Kary
- Upomnienie wobec uczestników świetlicy
- List wystosowany do rodziców o nagannym zachowaniu się dziecka
- Wystąpienie z wnioskiem do wychowawcy klasy o obniżenie oceny z zachowania
Plan pracy Świetlicy Środowiskowej przy Publicznym Gimnazjum nr 9 im. Rodziny Lutosławskich w Łomży
- Organizacja czasu wolnego:
- zajęcia sportowe na sali gimnastycznej, boisku (gra w tenisa stołowego, w piłkę nożną, w koszykówkę, w piłkę ręczną, w unihokeja)
- wycieczki i spacery po okolicy (Miejsca Pamięci Narodowej, cmentarz żydowski, groby Nieznanego Żołnierza na miejskim cmentarzu itp.)
- gry i zabawy świetlicowe
- wyjścia do kina, muzeum, galerii wystaw artystycznych
- uroczyste spotkania z racji przypadających świąt i rocznic
- Codzienne odrabianie prac domowych, pomoc w nauce.
- Realizacja programu z tematyki przeciwalkoholowej
- zajęcia psychoprofilaktyczne dotyczące alkoholu, nikotyny, narkotyków, pogadanki, dyskusja, burza mózgów, zabawa w teatr
- zajęcia psychoprofilaktyczne dotyczące: komunikacji, samooceny, asertywności, nauki radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania uczuć i emocji
- rozwijanie działalności kulturalnej i sportowej w celu promowania wzorów trzeźwego stylu życia i zagospodarowania wolnego czasu młodzieży
Cele pracy Świetlicy Środowiskowej przy Publicznym Gimnazjum nr 9 im. Rodziny Lutosławskich w Łomży I. Cel główny zajęć:
- ochrona uczniów przed rozpoczęciem zażywania alkoholu;
- świadomość, że alkohol - to środek uzależniający, a jego nadużywanie prowadzi do nałogu;
- przygotowanie uczniów do podjęcia decyzji o nie zażywaniu alkoholu;
- dostarczenie uczniom podstawowej wiedzy na temat alkoholu i jego oddziaływania na organizm człowieka.
II. Cele operacyjne: Zapoznanie uczniów z:
- społecznymi skutkami alkoholizmu;
- metodami i wyćwiczenie umiejętności powstrzymania się od alkoholu;
- korzyściami płynącymi z niepicia alkoholu.
III. Cele edukacyjne:
- Pomoc w pozytywnym funkcjonowaniu wychowanków świetlicy jako uczniów poprzez pomoc w nauce, ćwiczenia w zakresie reedukacji itp.
- Poznawanie mechanizmów uzależnień
- Zapoznanie się z chorobami społecznymi
- Nauka rozpoznawania uczuć i emocji
- Nauka umiejętności społecznych
IV. Cele rozwojowe:
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań, zaspokajanie potrzeb wychowanków według preferencji dotyczące zagadnień:
- rodzina – dom
- ulubione zabawy
- przyjaźń – miłość
- autoprezentacja
- aspiracje
V. Cele terapeutyczne:
- Dostarczanie uczestnikom świetlicy doświadczeń, korekcyjnych przeciwstawnych do treści doświadczeń urazowych
- Odreagowanie napięć emocjonalnych
- Aktywne uczenie się nowych umiejętności w toku zajęć grupowych
- Wskazanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi
Zadania:
- Pomoc w przygotowaniu prac domowych, pomoc w nauce, reedukacja
- prowadzenie zajęć z profilaktyki uzależnień, kształcenie umiejętności społecznych, rozwijanie zainteresowań
- Realizacja zajęć praktyczno – technicznych i plastycznych
- Zajęcia rekreacyjno – sportowe: gry i zabawy ruchowe
- Zajęcia kulturalne: zwiedzanie wystaw artystycznych, zwiedzanie zabytków Łomży itp.
Program zajęć dla dzieci z profilaktyki przeciwalkoholowej prowadzony przez Świetlicę Środowiskową przy publicznym Gimnazjum nr 9 im. Rodziny Lutosławskich w Łomży Cele programu:
- integracja grupy
- uwrażliwienie zdolności dostrzegania swoich uczuć, myśli, obaw i potrzeb
- pogłębianie odpowiedzialności za siebie
- umiejętność podejmowania decyzji
- dostrzeganie i wyrażanie w sposób asertywny własnych uczuć i potrzeb
- zyskanie poczucia własnej wartości
- akceptacja innych poprzez odkrywanie podobieństw i różnic
- dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających oraz zagrożeniach związanych z ich zażywaniem
- wskazanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi
- wprowadzenie norm sprzyjających zdrowemu stylowi życia
- tworzenie atmosfery zaufania, wzorce rodziny „Moja rodzina – sukcesy i porażki”
Spodziewane efekty po zrealizowaniu programu:
- umiejętność krytycznego spojrzenia na zachęcanie do picia;
- umiejętność wskazywania przez dzieci skutków nadużywania alkoholu;
- asertywna odmowa ucznia w stosunku do "częstujących";
- podjęcie decyzji przez dzieci o niepiciu.
Metody pracy:
- krąg uczuć – wspólne siedzenie w kręgu sprzyja uważnemu słuchaniu, umożliwia kontakt wzrokowy oraz daje poczucie wspólnoty
- burza mózgów – przyjmowanie wszystkich pomysłów bez ich oceniania pozwala na twórcze myślenie, uczy szacunku dla propozycji innych
- praca w małych grupach – zapewnia zwiększone bezpieczeństwo w wypracowaniu rozwiązań określonego problemu
- rysunki – uwalniają od napięć psychicznych, uruchamiają niewerbalny przekaz
- mini wykład – służy wzbogaceniu w rzetelną wiedzę
- odgrywanie ról i scenek – ułatwia zrozumienie innych ludzi, pozwala na wypróbowanie różnych typów zachowań, rozwija umiejętność rozwiązywania problemów
Treści programu Treści programu są zawarte w czterech blokach tematycznych: I. Integracja grupy II. Uczucia III. Komunikacja interpersonalna IV. Zachowania ryzykowne i asertywne reagowanie V. Środki uzależniające Realizację programu powinno rozpocząć zawarcie kontraktu z grupą. Przykładowy kontrakt, który każdorazowo powinien przypominać uczniom zasady współpracy:
- Wyznajemy 4 zasady: zasada dyskrecji, wzajemnej tolerancji, szczerości i otwartości.
- Każdy uczeń jest odpowiedzialny za sukces przeprowadzenia programu.
- Nie przerywamy mówiącym.
- Nie mówimy jednocześnie.
- Nie krytykujemy.
- Nie wyśmiewamy innych.
- Problem picia alkoholu to problem dużej wagi - sprawę traktujemy poważnie.
- Pomagamy sobie wzajemnie i uczymy się.
- Obowiązuje nas tajemnica
Zajęcia powinny odbywać się o wyznaczonej porze przez cały rok szkolny. Na każde zajęcia przewidziano 45 minut. Pedagog prowadzący zajęcia kontroluje czas, podaje zawsze krótko cel zajęć. Wspiera dziecko i dodaje mu odwagi, nie pozwala na łamanie kontraktu. Nagradza dzieci i chwali za to co było dobrze. Opracowała Beata Rogińska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|